خلاصه
در این فصل مروری شدبر نقش گروه ها درسازمانها که عبارت است از
- گروه عبارت است از مجموعه ای از افراد که برای تحقق هدف مشترک با هم کار می کنند.
- سازمانها به صورت شبکه هایی از گروه های به هم پیوسته کار میکنند که مزایای زیادی را به سازمان و اعضای گروه ها ارائه می دهند.
- گروه ها از طریق هم نیروزایی و عملکرد وظیفه به سازمانها کمک می کنند. آنها همچنین به اعضاء در ارضای نیازهای مهمشان یاری می رسانند.
بررسی روندهای جاری در استفاده از گروه ها، از مباحث دیگر این فصل بودند:
- سازمانها همچنان که علایقشان در جهت استفادة بهتر از گروه ها و تیمهای کار، به عنوان منابع سازمانی، افزایش می یابد، بیشتر به »گروهی بودن« گرایش پیدا می کنند.
- گروه ها مکانیزمهای مهم تواناسازی و مشارکت در محل کاری هستند.
- تیمهای خودگردان با مجاز ساختن اعضای گروه برای انجام بسیاری از کارهای خودشان که قبلاً ویژه سرپرستان بود، سطوح پایین سازمان را تغییر می دهند.
- کمیته ها و نیروهای کار به طور فزایندهای به کار میروند تا روابط بین وظایف 37 (متداخل) را تسهیل کنند و به پروژههای خاص امکان دهند که با خلاقیت تکمیل شوند.
- گروه های کارمندیِ درگیر ذهنی و عاطفی در سازمان، مانند دوایر کیفی، فرصتهایی را برای کارکنان به وجود می آورند، تا نگرشهای مهمی را برای حل مسائل روزمره تأمین کنند.
1 -Cross-functional
- تحولات جدید در تکنولوژی اطلاعات، تیمهای مجازی یا گروه هایی به واسطه کامپیوتر را به صورت یک امر بسیار متداول و معمول درآورده است.
اما چه چیزی گروه را کارآمد می سازد؟
- یک گروه کارآمد گروهی است که هم به سطوح عملکرد وظیفه و هم رضایت اعضاء دست یابد.
- یک گروه کارآمد نه تنها عملکرد خوبی دارد، بلکه خصوصیت ایجاد روابط میان اعضای گروه را نیز دارد که استمرار این عملکرد را خوب در طول زمان امکان پذیر می سازد.
- گروه ها را می توان به صورت سیستم باز در نظر گرفت که به داده ها و فرایندهای مختلف برای دستیابی به اثر بخشی ستاده متکی هستند.
- عوامل مهم داده گروه عبارتند از محل سازمان، ماهیت وظیفه، و ویژگیهای اعضاء.
مدیران دربارة کار تیمی و پویایی گروهی چه باید بدانند؟
- در هر گروهی، عوامل داده و فرایندهای عملیاتی باید به خوبی اداره شوند.
- همچنان که گروه از طریق مراحل مختلف (از شکل گیری تا انحلال) رشد مییابد، در هر مرحله به حمایتهای گوناگون نیاز دارد.
- هنجارهای گروه، ضوابط یا قواعد رفتاری هستند که در رفتار اعضای گروه تأثیر دارند.
- همبستگی گروه عبارت است از جاذبة گروه برای اعضایش.
- در گروه های بسیار همبسته، اعضاء گرایش دارند تا خود را با هنجارهای گروه تطبیق دهند.
- بهترین موقعیت برای هر مدیری این است که گروه هنجار عملکرد مثبت داشته و بسیار همبسته باشد.
- یک توازن متناسب بین فعالیتهای وظیفه و ابقاء به گروه کمک می کند تا به طور اثربخش عمل کند.
چگونه تیم سازی اثر بخشی گروه را افزایش می دهد؟
- تیم سازی عبارت است از توالی فعالیتهای طرح ریزی شده به منظور کمک به گروه به نحوی که عملیات و عملکردش را تجزیه و تحلیل کند و برنامه های عملیاتی را برای بهبود آنها پدید آورد.
- تیمهای کارِ دارای عملکرد بالا درک مشترک و روشنی از هدفها و همچنین تعهد داخلی قوی برای تحقق آنها دارند.
فرایند تیم سازی باید مبتنی بر اطلاعات و همکاری باشد و مـشارکتِ وسـیع همـة اعـضایگروه را لازم دارد.