توزیع و پخش-شرکت های پخش و توزیع و فروش مویرگی شاهرگی هیبریدی و ...

آموزش مشاوره و اجرا در حوزه صنعت توزیع پخش و فروش گرم و سرد،فروش مویرگی شبکه ای هیبریدی و توسعه کانالهای بازاریابی و فروش، راه اندازی، استقرار، سیستم سازی، استانداردسازی،عارضه یابی و بهبود پخش فروش و توزیع

توزیع و پخش-شرکت های پخش و توزیع و فروش مویرگی شاهرگی هیبریدی و ...

آموزش مشاوره و اجرا در حوزه صنعت توزیع پخش و فروش گرم و سرد،فروش مویرگی شبکه ای هیبریدی و توسعه کانالهای بازاریابی و فروش، راه اندازی، استقرار، سیستم سازی، استانداردسازی،عارضه یابی و بهبود پخش فروش و توزیع

توزیع و پخش-شرکت های پخش و توزیع و فروش مویرگی شاهرگی هیبریدی و ...

اجرای سیستم های توزیع و پخش مویرگی، راه اندازی و استقرار سیستم ها و برنامه های توزیع و فروش مویرگی، آموزش توزیع و پخش مویرگی، آموزش ویزیتورها و پرسنل پخش و توزیع، ارایه راهکارهای عملیاتی جهت بهبود عملکرد شرکت های پخش و توزیع، دوره های تربیت ویزیتور، عارضه یابی و استانداردسازی، سیستم سازی، تحلیل و استقرار KPI و مهندسی فروش

استاد علی خویه
مدرس دانشگاه،
دارای بیش از ۱۸سال تجربه اجرایی و حرفه ای از فروشندگی و ویزیتوری تا مدیریت
مولف و مترجم اولین کتاب حوزه پخش و توزیع کشور
مولف و مترجم ۱۲ کتاب مرجع، کاربردی و تخصصی
عضو انجمن های ملی و بین المللی، مجری و مشاور بیش از ۲۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور،
دارای سابقه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفرساعت دوره و کارگاه های آموزشی و کاربردی به سازمانها شرکت ها و موسسات ملی و بین المللی
دارای سابقه همکاری های مختلف اجرایی و تخصصی با برندهای معتبر و مشهور بین المللی،
مشاور ارشد مدیران عامل مطرح و برندهای معتبر و شرکت ها و سازمان های ملی و بین المللی
ارایه دهنده بیش از ۱۰۰ ها عنوان مقاله تخصصی
سخنران بیش از صدها سمینار مختلف و سخنران برتر ده ها سمینار
مهمان و کارشناس برخی از برنامه های صدا و سیما،
عضو هیات تحریریه نشریات مختلف
دارای تجربه فروش، تبلیغات و بازاریابی از دوران کودکی در مغازه پدرش
مشاور و مدرس شرکت های پخش معتبر منطقه ای و سراسری در کشور
شرکت های پخش شامل
البرز
قاسمیران
شیرین عسل
گل پخش
گلرنگ
سراسری
به پخش
رازی
هجرت
بهستان
درمان یاب
عبیدی
کاله
سایه سمن
سینره
پگاه
هنگل
یک و یک
و ….

تماس با مدیر برنامه ها:
۰۹۰۳۴۹۹۱۱۹۴
۰۹۱۲۳۹۹۸۰۲۷
تلفن دفتر ۲۶۷۱۱۲۷۱
شماره همراه استاد علی خویه:
۰۹۱۲۲۹۹۱۶۰۸
صفحه اینستاگرام khooyeh.ir
کانال تلگرام @moyragi
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

شاید بتوان ادعا کرد که فروشندگان از موثرترین عوامل در توسعه بازار که شامل افزایش تعداد مشتریان و در نتیجه ایجاد رشد فروش است ، میباشند و میتوانند با ویزیتهای بیشتر و داشتن برنامه مدون برای جذب مشتریان جدید به رشد فروش تاثیر زیادی بگذارند .  

علاوه بر این با توجه به تحوه تسویه با مشتریان البته تا جایی که در اختیار شخص فروشنده قرار میگیرد و سیاست های سازمان به آنها اجازه میدهد ، در کنترل نقدینگی سازمان و بازگشت سرمایه تاثیر گذار هستند . 

فروشندگان علاوه بر واحد فروش در عملکرد کلان سازمان به عنوان یک حلقه مهم از این زنجیره تاثیر گذار هستند بدین ترتیب که میتوانند با عملکرد هرچه بهتر ، امنیت روانی بیشتری برای مدیران شرکت فراهم کنند به عبارت دقیق تر حتی به طور غیر مستقیم بر عملکرد کلان سازمان و تصمیمات مدیریتی اثرگذار خواهند بود . علاوه بر این یک فروشنده خوب میتواند فروش نقدی را جایگزین فروش نسیه کند و هرچه فروشنده از توانایی چانه زنی بالاتری برخوردار باشد میتواند نسبت فروش نقدی به نسیه را افزایش دهد و از این طریق جریان نقدینگی بیشتری برای سازمان حاصل کند . 

بازار فضای رقابت است ، فضایی است که در آن تولیدکنندگان بسیاری از هم صنفان شما در بازار حضور دارند تا با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر بتوانند محصول خود را در ویترین مغازه قرار دهند . از نظر من مهمترین ابزار یک سازمان برای پیروزی بر رقبا بعد از آنالیز دقیق قیمت و اطمینان از کیفیت کالاها ، استفاده از فروشندگان قوی است که بتوانند با رعایت اصول فروشندگی مشتریان وفاداری برای خود ایجاد کنند و نهایتا بر رقبا پیروز شوند . علا.ه بر این مسلما کسی که فروش را انجام میدهد وظیفه اخد بهای آن را از مشتری نیز دارد لذا فروشنده نه تنها فقط باید به فکر فروش باشد بلکه باید به فکر وصول کردن مطالبات فروش باشد و در واقع به هر مشتری که دید نباید کالا را بفروشد . اینجاست که بحث اعتبار سنجی مشتریان مطرح میشود که شخصا روی آن بسیار انگشت تاکید میگذارم که البته اهمیت این موضوع در فروشهای مویرگی که شما در حال تحقیق روی آن هستید کمتر خواهد بود چرا که ریسک مالی در توزیع مویرگی در مقابل فروش بار به صورت عمده بسیار کمتر است . 

مسلما بله اگر شما فروش را از بازاریابی جدا کنید مسلما یک فروشنده خوب میتواند یک بازاریاب خود نیز باشد و با نگاه تیزبینانه و داشتن تحلیل درست از شرایط برون سازمانی و مشتریان یک فروشنده خوب میتواند در واحد بازاریابی فعالیت موثر داشته و در تعیین سیاست های معرفی محصول نقش مهمی ایفا کند . ضمن اینکه فعالیت در هر بازاری ریسک های متعددی دارد که به نظر می آید اصلی ترین آنها  ریسک مالی و وصول فروش باشد . در پخش گرم این ریسک بسیار کمتر است چرا که عرف بازار تسویه نقدی فروشهای انجام شده است اما در پخش سرد و البته فروش به ارگانهای بزرگ دولتی و یا غیر دولتی ریسک بیشتری دارد چرا که فروش در این حالت دیگر نقدی نخواهد بود . یک فروشنده خصوصا در توزیع مویرگی عمدتا به دنبال انتخاب مشتریان خرد بوده که ریسک مالی را کاهش دهد چرا که به طور کل یکی از اهداف انتخاب توزیع مویرگی نسبت به سایر روشها کاهش ریسک های مالی است . بنابراین فروشنده با انتخاب مشتریان خرد و مدیریت مشتریان موجود در محدوده خود میتواند از حجم فعالیت های واحد حسابداری فروش و مالی بکاهد . 

یک فروشنده تاثیر اصلی که دارد بر خود واحد فروش است که البته تاثیرات غیر مستقیم دیگری را بر سایر واحد ها نیز خواهد گذاشت .

مهمترین کاری که باید فروشنده انجام دهد تکریم مشتریان و ایجاد یک رابطه کاری سالم ، صمیمانه و برد برد با مشتریان است که در صورت برقراری چنین رابطه ای میتوان در بلند مدت انتظار توسعه بازار را داشت و این مهمترین نقشی است که فروشندگان در یک سازمان ایفا میکنند . همچنبن فروشندگان علاوه بر اینکه مسئول وصول مطالبات هستند اما باید با کسب اطلاعات کافی از مشتریان قبل از انجام فروش به مشتری مراجعه کنند و از اعتبار لازم مشتری برای تعیین حد اعتبار آن اطمینان حاصل کنند . به این معنا که اگر قرار است فروشی به صورت نسیه انجام شود از بازپرداخت وجه آن اطمینان لازم را داشته باشند . مواردی مانند مستاجر یا مالک بودن افراد مدت زمان فعالیت و پیشینه آن و یا ایجاد حسابهای باز نزد مشتریان در حضور مسئول اصلی فروشگاه از مواردی است که باید به آنها توجه لازم را مبذول داشت . 

علاوه بر عملکرد کلان سازمان که دست به دست هم میدهند تا در یک مسیر و برای یک هدف حرکت کنند ، فروشنده نقش ویژه ای در جلب رضایت مشتری دارد . حتی در مواقعی که یک واحد از سازمان کار خود را به درستی انجام نداده باشد ، مثلا واحد تولید در حفظ کیفیت بد عمل کند و یا واحد اپراتور فروش سفارشات را به اشتباه به انبارداری ارسال کرده و سفارش مشتری را بر هم زده باشد ، یک فروشنده حرفه ای میتواند مشتری را علی رغم وجود اشکال در کار سازمانش همچنان وفادار و راضی نگاه دارد که در نهایت ریسک از دست دادن مشتری کاهش پیدا میکند . علاوه بر این میدانیم فروش دو بخش دارد یکی تحویل کالا به مشتری و دیگری دریافت پول از مشتری . اگر فروشنده صرفا به بخش اول آن بخواهد توجه کند مسلما فروشنده ای شکست خورده خواهد بود و فروش بدون پول عملا  نه تنها خوب نیست بلکه باعث زیان مجموعه خواهد شد لذا فروشندگان تاثیر بزرگی در کنترل نقدینگی و بازگشت سرمایه برای سازمانها دارند که البته باید تحت نظارت مدیران عمل کرده تا از سوخت پول در بازار جلوگیری به عمل آید .

توزیع و پخش مویرگی-شرکت های پخش مدیریت فروش مویرگی، کانال های توزیع و پخش،CRM

نقش اصلی یک واحد تولیدی را فروشندگان بر عهده دارند . واحدهای فروش محور و بازارگرد بر اساس اعلام نیاز فروشندگان برنامه ریزی تولید انجام میدهند . لذا فروشندگان نقش محوری در تولید نیز دارند که در نهایت سودهی و افزایش راندمان واحد تولیدی را به همراه دارد .

همینطور فروشنده بعد از طی مراحل معرفی محصول و راضی کردن مشتری به امر خرید ، وظیفه دریافت و  ثبت سفارشات را بر عهده دارد و آنچه پرواضح است این است که فروشنده ملزم به دریافت سفارشات با دقت بالاست چرا که هر گونه اشکالی در ثبت سفارش نه تنها موجب خلل در گزارشات فروش سیستمی و نهایتا گزارشات مالی نادرست میشود بلکه از همه مهمتر موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم میکند که بدترین اتفاق ممکن است. 

در تمام استراتژی های کلان سازمان اعم از بازاریابی ، بازارسازی ، بازارگردانی ، بازارداری و ... فروشندگان موثرترین افراد در اجرایی شدن آنها هستند . اگر با دقت بیشتری به حوزه اثرگذاری آنها نظر کنیم ، فروشندگان بر سیستم نرم افزاری هم اثر گذار هستند چرا که وظیفه ثبت سفارشات مشتری را دارند و هرچه عملیات دریافت و ثبت سفارشات با نظم و دقت بیشتری صورت بگیرد ، از حجم عملیات زائد در واحدهای حسابداری فروش ، واحد مالی و اپراتوری کسر خواهد شد و حتی از این فراتر اگر برویم میتوانیم اثر فروشندگان را در مدیریت کلان سازمان در حوزه تطابق عرضه و تقاضا در بازار ، مدیریت آشفتگی بازار و ساختن زیر ساختهای محکم در بازار ملاحظه کنیم . 

 

پخش مویرگی فروش مویرگی

شخصا به بحث نظارت و کنترل به عنوان یکی از وظایف خطیر مدیریت بسیار پایبندم . با توجه به ذات فروش و فروشندگی ، اعمال نظارت مستمر بر عملکرد فروشنده ابتدا از جانب سوپروایزر ها و بعد مدیریت فروش رو بسیار لازم و ضروری ارزیابی میکنم و توصیه من به مدیران توزیع اعمال نظارتهای دوره ای دقیق بر عملکرد پرسنل علی الخصوص ویزیتورها است . 

شرکت پخش و توزیع مویرگی کالا

علاوه بر مسائل اخلاقی و رفتاری که در سازمان باید حاکم باشد و جزو بدیهیات کار است ، باید این موضوع را به خاطر داشته باشیم که تامین مالی پرسنل خصوصا پرسنل فروش که با پول سر و کار مستقیم دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین بهترین روش برای ایجاد انگیزه در پرسنل فروش ، استفاده از جدول پورسانت مدون و کارشناسی شده است که باید به صورت پلکانی طراحی گردد . 

اینجانب معتقدم که فروش و فروشندگی یک هنر است و برای کسب هر هنری ابتدا باید آموزش دید و بدون آموزش لازم و صرفا با تجربه و حضور در بازار به سختی میتوان فروشنده خوبی شد . توصیه من به مدیران این است که از آموزشهای دوره ای برای فروشندگان استفاده کنند و اصول فروشندگی را به آنها آموزش دهند و توصیه ای که برای فروشندگان دارم این است که متقابلا به دنبال یادگیری باشند و هر روز به دانش خود اضافه کنند و بدانند که یک فروشنده حرفه ای هرگز از یادگیری و به روز کردن دانش خود غفلت نمیکند . 

 

مهمترین اصل برای پیروزی در بازار و داشتن فروش موفق داشتن منش فروشندگی است . یک فروشنده باید یاد بگیرد که منش فروشندگی داشته باشد و باید بداند که ضمن داشتن ظاهری آراسته که اولین فاکتور یک فروشنده است رعایت اخلاق و ادب اهمیت ویژه ای دارد و علاوه بر آن فروشندگان باید یاد بگیرند که فروشندگی صرفا حرف زدن برای راضی کردن مشتری و معررفی محصول نیست بلکه بیش از آنکه یک فروشنده حرف بزند باید شنونده خوبی باشند تا بتواند نیاز مشتری را کاملا درک کند . 

اولین کاری که از جانب مدیران فروش انتظار میرود و البته جزو وظایف اصلی مدیریت است ، سپردن کار مناسب به شخص مناسب است . میبایست با توجه به نوع محصول و بازارهدفی که مد نظر قرار داریم ، فروشندگان را به لحاظ توانایی و استعداد رتبه بندی کرده و مسئولیت متناسب با هر شخص را به ایشان واگذار کنیم . برخی فروشندگان در مذاکره با مشتریان بزرگ توانمندترند و بعضی در مذاکره با مشتریان کوچک تر . بنابراین رتبه بندی  و استعداد یابی و تقسیم کار مابین فروشندگان را از موارد مهم ارتقای عملکرد فروشندگان باید دانست.  

بهترین روشی که در این خصوص برقراری جلسات دوره ای آنهم به صورت گروهی برای فروشندگان است . در این جلسات مدیران و سرپرستان فروش ضمن انتقال ایده ها و تجربیات و راهکارهای خود به نقد ایده های یکدیگر پرداخته و علاوه بر آن این گفتگو میان فروشندگان نیز شکل میگیرد.  این گفتگو ها طبق تجاربی که بنده داشته ام بسیار مفید بوده و باعث افزایش سطح آگاهی و عملکرد بهتر تیم فروش در آینده خواهد شد . 

آموزش و استفاده از تجربیات فروشندگان مجرب بهترین عامل بهبود عملکرد در کنار ایجاد انگیزه های مالی و شغلی برای فروشندگان محسوب میشود . 

پخش و توزیع مویرگی

آموزش فروشندگان با ارائه جزوات آموزشی  یا معرفی کتب آموزشی مرتبط و متناسب با نوع کار آنها و نیز برگزاری جلسات دوره ای منظم گروهی و تبادل اطلاعات در کنار داشتن جدول پورسانت انگزشی از بهترین روشهای ارتقای عملکرد فروشندگان خواهد بود . 

پخش مویرگی فروش مویرگی

بخش بندی جغرافیایی بازار ، زیرساختی برای به جریان انداختن برنامه عملیات بازاریابی و پخش مویرگی می باشد.
با تکه تکه کردن بازارهای هدف ، هدفگذاری دقیق تری برای بازاریابی و فروش خواهیم داشت.
بخش بندی بازار ، زمینه ساز تضمین و تحقق تارگت ها خواهد بود.
بدون پلان بخش بندی بازار، نمی توانیم در مسیر توسعه بازار گام برداریم.
.
□ شما در بخش بندی بازار از چه الگویی استفاده کردین؟
از بخش بندی بازار ، موفق بوده اید؟

پخش مویرگی فروش مویرگی


جهت مشاوره در خصوص راه اندازی , اصلاح ساختار و یا افزایش بهره وری در بخشهای مختلف شرکت پخش

 

 

توسعه ، تقویت و ارتقاء سیستم پخش و توزیع مویرگی

دکتر علی خویه 

مدرس دانشگاه، مولف و مترجم اولین کتاب حوزه پخش و توزیع و مدیریت استراتژیک توزیع و پخش مویرگی، مولف و مترجم 12 عنوان کتاب تخصصی، مشاور و مدرس شرکت های پخش و توزیع خاورمیانه، عضو انجمن های معتبر جهانی، با 18 سال تجربه اجرایی در حوزه برند ، بازاریابی و فروش

پخش مویرگی فروش مویرگی

پخش و توزیع مویرگی علی خویه

 

  (Hot sale )پخش گرم

یکی از روشهای پخش مویرگی ، پخش گرم) Hot sale ( میباشد که به معنای فروش در محل مشتری است .در این روش فروشنده )ویزیتور( به همراه راننده و ماشین حامل محصولات به سراغ مشتریان رفته و عملیات ویزیت ، صدور فاکتور و تحویل بار را انجام میدهند.  در این روش هزینه نیروی انسانی و نیز هزینه حمل در مقابل پخش سرد بیشتر خواهد بود و اصطلاحا ترمز خور )میزان توقف خودرو ( در این روش چند برابر حالت پخش سرد است  چرا که در پخش سرد به طور میانگین برای هر سه فروشنده یک ماشین کافیست اما در پخش گرم هر فروشنده یک راننده و خودرو باید در اختیار داشته باشد . در محصولاتی که عمدتا تاریخ انقضای کوتاهی دارند مانند برخی مواد غذایی و لبنیات و علی الخصوص شیر که مدت زمان انقضای آن بسیار کوتاه است از پخش گرم استفاده میشود .

 

  : (cold sale )پخش سرد

یکی دیگر از روشهای توزیع مویرگی ، عبارتست از پخش سرد )Cold sale ( که در این روش فروشنده ابتدا به مشتریان مراجعه کرده ، عملیات ویزیت ، اخذ سفارش و صدور فاکتور را انجام داده و در روز دیگری راننده عملیات تحویل محصولات را به مشتریان انجام خواهد داد .

در این روش امکان بهره برداری بیشتر از امکانات وجود دارد و همانطور که ذکر شد هزینه این روش در مقابل هزینه روش پخش گرم بسیار کمتر خواهد بود . از این روش در فروش کالاهای دارای تاریخ مصرف طولانی تر استفاده میشود . 

 

مدرس فروش مدرس بازاریابی مدرس CRM  مدرس برند علی خویه

تفاوت فروش سرد با فروش گرم
در فروش سرد ویزیتور با پای پیاده ، وسیله شخصی، تاکسی و یا موتور برای ویزیت به بازار می رود و در تبلت یا فرم سفارش اطلاعات را وارد می کند و بعد از تائید اطلاعات در شرکت، فاکتور صادر می شود و بعد محصولات درخواستی توسط ماشین توزیع برای مشتری ارسال می شود ولی در فروش گرم، ویزیتور با ماشین شرکت که محصول در داخل آن است نزد مشتریان می رود و همان جا ویزیت را انجام داده و فاکتور صادر می شود و محصول تحویل مشتری شده و تسویه حساب صورت می گیرد، ویزیت گرم و ویزیت سرد دارای معایب و مزایایی هستند اما ویزیت سرد دارای مزایای بیشتری است

 

پخش مویرگی فروش مویرگی

طراحی جدول پورسانت را بر چه مبنایی باید انجام داد ؟

جدول پورسانت در بسیاری از سازمان ها برای تمام پرسنل فروش یکسان است اما این کار همیشه درست نیست یعنی باید دید که آیا فروشندگان در شرایط یکسانی مشغول به کار هستند یا خیر ؟ به عنوان مثال آیا تمام فروشندگان از تمام کالا میفروشند یا اینکه فروش آنها به کالاهایی خاص محدود شده است ؟ در این صورت فروشنده ای که کالاهای پرفروش تری در اختیارش هست در مقابل فروشنده ای که کالاهای بدفروش در اختیار دارد ،   

پخش مویرگی فروش مویرگی

 نقش فروشندگان بر انبار 

انبار واحد  نگهداری کالاهاست یعنی اولین جایی که بعد از خروج از چرخه تولید کالاها میبایست به آنجا منتقل شود . فروشندگان کسانی هستند که کالاها را باید از انبار خارج کرده و به دست مشتری برسانند و هرچه این کار بهتر صورت بگیرد مسلما موجودی انبار کمتر میشود

. علاوه بر آن فروشندگان میتوانند با اخد سفارشات مشتریان در برخی سازمانها که تولید و فروش رابطه پیوسته و مستمر دارند ، در زمینه تولید سفارشی اثر گذار باشند و از این طریق با شناسایی نیازهای اصلی بازار در کاهش موجودی انبار و هزینه های آن در جهت منافع سازمان قدم بردارند . 

انبار به عنوان واحد واسط بین تولید و فروش قرار دارد . تاثیر اولیه فروشندگان روی واحد تولید است که به سبب آن میتواند روی واحد انبار و امور انبار داری ایجاد اثر نماید . هر قدر واحد فروش ارتباط نزدیک تری با تولید در جهت نیازهای مشتریان و بازار داشته باشد میتواند در اراته برنامه تولید اثر گذار بوده و تعیین نماید که از چه کالاهای و به چه میزان باید در انبار موجود باشد تا پاسخگوی نیاز مشتریان باشد . 

فروشدگان به هنگام مراجعه به مشتریان معمولا مجموعه ای کالاها را در اختبار مشتریان قرار میدهند به این معنا که میبایست سبدی از کالا تهیه و به مشتری ارائه دهند ، در موارد بسیاری فروشندگان با تهیه سبد کالا و هماهنگی با واحد انبارداری ، میتوانند مسئولیت تهیه سبدهای کالایی را از واحد انبار تقاضا کنند و به این ترتیب توزیع محصولات خود را با سرعت بیشتر که سبب رضایت بیشتر مشتریان میگردد انجام دهند که البته هرچه رضایت مشتریان بیشتر شود،  تمایل بیشتری به خرید داشته و موجودی انبار کمتر و کمتر خواهد شد  . 

اطلاع فروشندگان از موجودی کالا در مدیریت انباشت کالا بسیار حائز اهمیت است و میتواند موجودی انبار را تا سطح قابل قبولی کاهش دهد . 

در بحث مهم و هزینه بر کالاهای مرجوعی نقش فروشنده اهمیت زیادی دارد و اینجا با استفاده به جا از تکنیک های فروش فروشنده میتواند بر کاهش کالاهای مرجوعی اثر زیادی بگذارد به عنوان مثال یک فروشنده میتواند برای کالاهایی که دارای تاریخ انقضای نزدیک هستند یک پروموشن در نظر گرفته و با مقداری تخفیف آن کالا را در اختیار مشتری بگذارد  .  

تیم فروش هرچه توانمند تر باشدمیتواند با انجام فروش بیشتر به کاهش موجودی کالای در انبار کمک کرده و ضمن کاهش هزینه های انبار داری در مدیریت بهتر و بیشتر موجودی کالا سهیم بوده و علاوه بر آن به نوعی میتواند باعث تسهیل در انجام  برنامههای انبارگردانی و کنترل موجودی انبار ها گردد . 

یکی از موضوعاتی که دغدغه اکثر واحدهای تولیدی بوده و همواره با آن دست و پنجه نرم میکنند مساله ضایعات و اقلامی است که تاریخ مصرف آنها گذشته و یا چیزی به انقضای آن کالا نمانده است این مساله در خصوص پخش مواد غذایی ، داروها و علی الخصوص در پخش گرم مواد غذایی خاص مثل لبنیات بسیار با اهمیت است . هرچه فروشنده بتواند میزان سفارشات خود از انبار را با میزان فروش خود تطابق بیشتری داده و تخمین دقیق تری از آن داشته باشد ، مسلما هم واحد انبار داری و هم تولید را در این خصوص یاری خواهد کرد . به عنوان مثال شیر تاریخ گذشته به سختی وارد چرخه تولید خواهد شد و با انجام برخی آزمایشات خاص میتواند مجددا در فراروده های دیگر مانند دوغ و کفیر از آن استفاده کرد اما از طرفی میدانیم مصرف یک کیسه شیر برای یک خانوار شاید 11 ساعت بیشتر زمان نبرد پس در این موارد خاص آن هم برای این کالاهای خاص فروشنده با استفاده از تجربه و ارائه تخمین دقیق تر میتواند از حجم ضایعات و برگشتی ها مثمر ثمر باشد . 

همینطور باید در نظر داشت که سیستم نرم افزاری چه برای واحد فروش و چه برای واحد مالی  وظیفه ارائه آمار و گزارشات را بر عهده دارد.  برای داشتن یک تحلیل و گزارش صحیح نیز باید از داده های صحیح بهره بگیریم . اگر داده های ما نادرست وارد سیستم فروش و یا مالی شوند ، مسلما در تصمیم گیری های مدیریتی خلل پدید خواهد آمد . فروشندگان کسانی هستند که اطلاعات بازار را در اختیار واحد اپراتوری قرار میدهند تا ثبت سیستم شوند و از این حیث در ایجاد و ارائه اطلاعات صحیح از بازار مسئول و دارای اثر خواهند بود . 

تاثیر اشکار فروشندگان در انبار داری با کاهش موجودی انبار از طریق افزایش فروش است . هرچه فروش افزایش پیدا کند ، علاوه بر رونق بیشتر کسب و کار واحد تولیدی و یا شرکت توزیع ، موجودی انبار کاهش پیدا میکند که این مساله در خصوص مواد غذایی و دارویی و سایر اقلامی که دارای تاریخ مصرف هستند بسیار حائز اهمیت است . 

پخش مویرگی فروش مویرگی

نقش فروشندگان در توزیع به موقع کالا و لجستیک نظرتان چیست ؟  

با توجه به اینکه منظور شما از فروشنده کسانی هستند که در بخش فروش ، علاوه بر فروش کار توزیع را هم انجام میدهند و یا حداقل در کنار موزعان حضور دارند میتوانند با داشتن اطلاعات دقیق از مسیرها در خصوص نحوه حمل و توزیع رو تعیین کنند . 

با توجه به حضور همیشگی فروشندگان در مسیرهای فروش و با نظر به اینکه امروزه به دلیل حجم ترافیک زمان تحویل کالا به مشتریان ممکن است با تاخیر صورت بگیرد ، میتوانند در معرفی مسیرهای با دسترسی بهتر به دلیل حضور مداوم در منطقه تحت پوشش بسیار مفید عمل کنند . 

فروشنده با شناخت بهتر مشتریان تحت پوشش خود و با در نظر داشتن مسیرهای فروش یقینا میتواند تعامل بهتری با راننده و واحد ترابری برقرار کند که در نتیجه آن میتواند به ارائهی خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان با سرعت مناسب تر دست پیدا کند . 

چیزی که نقش اصلی در رساندن به موقع کالا به دست مشتریان دارد ، داشتن مسیر بندی صحیح و منطقی است بدین ترتیب که کوتاهترین مسیرها با در نظر داشتن حجم ترافیک مناطق تحت نظر باید مورد ارزیابی قرار بگیرد . باید توجه داشت که همیشه کوتاهترین مسیر بهترین مسیر نخواهد بود چرا که گاهی ترافیک سنگین موجب تاخیر در تحویل کالا میشود و آنچه اهمیت دارد کوتاه ترین مسیر از نظر زمانی است . فروشندگان در کنار رانندگان و موزعین به عنوان نیروهای همیشه حاضر در بازار که خود مرتبا با مشتریان در ارتباط هستند بهترین راهنما در خصوص اصلاح مسیر بندیهای صورت گرفته برای مدیران خواهند بود . 

توجه به شناسایی نیازهای مشتریان و ویزیتهای خاصی که در روز توزیع مد نظر فروشنده قرار دارد ، ارائه برنامه ای مختصر از جانب فروشنده به انبار خالی از لطف نخواهد بود به عنوان مثال گاهی اولویت خاصی در تحویل بار برخی مشتریان وجود دارد و یک مشتری از یک قلم کالا به تعداد زیاد نیاز دارد . در این صورت موقع تحویل دادن کالا اگر دسترسی آن کالا موقع تحویل بار بهتر باشد باعث سرعت بخشی بیشتری به کار خواهد شد . این گزارش که شاید پنج دقیقه بیشتر وقت فروشنده را نگیرد در نهایت برای واحد حمل و نقل شاید با در نظر داشتن شرایط ترافیک در برخی ساعات روز به هنگام توزیع ، در حدود یکساعت اثرگذار باشد  .  

رابط بین مشتری و شرکت فروشندگان هستند . مهمترین اثری که فروشنده در بحث تحویل و حمل و نقل میتواند داشته باشد ، تعامل با پرسنل ترابری خصوصا راننده ای است که همکار مستقیم اوست . ا

 

نتخاب بهترین مسیرهای توزیع و تحویل کالا با در نظر داشتن نوع مشتریان با توجه به حجم خرید آنها و زمان تخلیه بار و نیز در نظر داشتن مسیرها با توجه به حجم نرافیک و مسافت های ما بین مشتریان ، با همفکری راننده و انتقال جمع بندی تصمیمات به سرپرست و نهایتا مدیر فروش ، بسیار مهم و اثر گذار خواهد بود . 

هوشمندی فروشنده در طراحی مسیر ویزیت و توزیع بسیار مهم است . چنانچه در این بین از همکاری فروشندگان استفاده شود ، شاهد کاهش هزینه های حمل و نقل و سرعت رساندن کالا به بازار خواهیم بود . 

هرچه فروشنده به حوزه فروش خود اشراف بیشتری داشته باشد میتواند از مسیرهای کوتاهتری مسیرها را طی کند و با صرف زمانهای کمتری کالا را به مشتری برساند که البته علاوه بر تاثیر بر هزینه های حمل و نقل بر رضایت مشتریان هم اثر گذار است . 

پخش مویرگی فروش مویرگی

نقش فروشندگان در کسب اطلاعات بازار بیان   

 

  • جایگاه ویزیتور در شرکت کجاست و چه راه پیشرفتی برای ویزیتور وجود دارد؟
  • چطور یک ویزیتور عالی باشیم؟
  • افزایش عملکرد و راهکارهای عملی
  • هرم فروش چیست؟ و چطور به فروش عالی کمک میکند؟
  • اعتمادسازی چیست؟ و چطور انجام میشود؟
  • چه کار کنیم که نه نشنویم؟
  • و تمرینات عملی بسیار که شما را تبدیل به یک ویزیتور عالی میکند

از تمامی واحدهای صف و ستادی ، فروشندگان اصلی ترین ارتباط را با مشتریان و بازار هدف سازمان دارند بنابراین آنچه آنان از بازار ادراک میکنند اهمیت بالایی در تصمیم گیری های سایر سطوح دارد . با کسب اطلاعات به روز تر از بازار میزان انعطاف پذیری در برابر ریسک های متعدد برون سازمانی و درون سازمانی کاهش خواهد یافت و چنانچه اطلاعات اندکی از بازار در اختیار باشد تصمیمات اخذ شده نادرست از کار در آمده و سازمان را به سمت و سوی مطلوب هدایت نخواهد کرد . 

از آنجائیکه نزدیک ترین ارتباط با مشتری توسط فروشندگان صورت میگیرد و به صورت میدانی شاهد حضور رقبا ، کیفیت ، قیمت و بسته بندی و نحوه توزیع و فروش رقبا هستند ، قاعدتا فروشندگان نقش اصلی را در جمع آوری اطلاعات صحیح دارند . 

ویزیتورها و یا فروشندگان تنها کسانی هستند که به طور پیوسته با مشتریان سر و کار دارند بنابراین بهترین اشخاص برای جمع آوری اطلاعات از بازار فروشندگان هستند خصوصا آنها که دارای تحصیلات بالاتر و مرتبط با رشته بازاریابی و فروش باشند پس برای به روزرسانی اطلاعات بازار حتما میتوان از فروشندگان به صورت هدایت شده و تحت نظارت مدیریت فروش استفاده کرد . 

هرچه فروشندگان خبره تر باشند با زیرکی و با  نگاه دقیق تر به سلایق مشتریان میتوانند اطلاعات بیشتری کسب کنند و این مساله در افزایش انعطافپذیری سازمان در برابر تغییرات احتمالی بازار نقش بسیار عمده ای خواهد داشت . 

اصلی ترین عواملی که در ابتدا مشتریان به آن توجه ویژه دارند ، بحث قیمت و کیفیت است که  هر دو از عناصر چهارگانه بازاریابی هم محسوب میشود .  از بین این عوامل چهارگانه در بازاری که هم اکنون دچار رکود اقتصادی است ، آنچه که بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است بحث قیمت  کالاست . فروشنده با داشتن اطلاعات بازار و در نظر داشتن قیمت رقبا در محصولات مشابهی که فروش آنها را بر عهده دارد میتواند  در امر قیمت گذاری محصولات نقش بسیار موثری ایفا کند و از این طریق مدیریت فروش و مدیریت اجرایی را در امر قیمت گذاری یاری کند

مدیریت فروش برای تعیین چگونگی ورود به بازار و افزایش فروش محصولات نیازمند اطلاعات بازار است که البته واحد بازاریابی وظیفه اصلی آنرا بر عهده دارد اما فروشندگان به عنوان نیروهای مستقیم تحت نظر مدیریت فروش میتوانند در ارائه گزارشات خود به سوپروایزر ها و یا مدیریت فروش ، آگاهی آنان را نسبت به شرایط فعلی بازار و تغییرات پیوسته آن بالا ببرند . 

چه در زمانی که شرکتها خود مبادرت به انجام توزیع میکنند و چه در حالتی که توزیع را به برون سپاری کرده و به عده شرکتهای پخش قرار میدهند ، فروشندگان عاملان اصلی فروش در بطن بازار هستند ، لذا اطلاعات دسته اول بازار را باید جمع آوری کرده و به اطلاع سرپرستان برسانند که سلایق مشتریان چگونه تغییر کرده است ، انتظار مشتری از شرکت چیست نقاط ضغف و قوت سازمان از دیدگاه مشتری چیست و حتی میتوان در خصوص راهکارهای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت انتقادات و پیشنهادات مشتریان را جویا شد . آنچه امروز  به آن باور داریم این است که مشتری رئیس است پس نظر مشتری دستور رئیس مان است و باید هرچه سریعتر نسبت به دستوراتش اقدام کرد . 

 

 

اطلاع فروشندگان از موجودی کالا در مدیریت انباشت کالا بسیار حائز اهمیت است و میتواند موجودی انبار را تا سطح قابل قبولی کاهش دهد . 

در بسیاری از شرکتها واحدهای بازاریابی و فروش در هم ادغام میشوند و در اینگونه سازمانها فروشنده علاوه بر فروش وظیفه بازاریابی را دارد که به دلیل حضور مداوم در بازار و ارتباط نزدیک با مشتری بهترین جمع اورنده اطلاعات بازار هم خواهد بود . 

پخش مویرگی فروش مویرگی