کانال توزیع با توجه به این که در بر گیرنده کدام واسطهها باشند، میتواند یکی از چهار حالت زیر باشد:
- تولید کننده- مصرف کننده: این نوع کانال ساده ترین و کوتاه ترین نوع کانال توزیع هست. به صورتی که تولید کننده خودش و به صورت مستقیم محصولش را به مصرف کننده میفروشد. فروش خانه به خانه، فروش از طریق ارسال پیام، یا از طریق فروشگاههایی که مستقیماً توسط تولید کننده اداره میشوند، همگی فروش مستقیم هستند. و در این دسته قرار میگیرند.
- تولید کننده- خرده فروش- مصرف کننده: این نوع کانال توزیع نسبت به حالت قبلی یک واسطه جدید به اسم خرده فروش دارد که میتواند فروشگاههای زنجیرهای باشند. این نوع کانال دیگر تولید کننده درگیر مستقیم فروش نیست و فشار این کار را از دوش خود برداشته است. در عوض میتواند از بیرون روی فرایند توزیع نظارت داشته باشد.
- تولید کننده- عمده فروش- خرده فروش- مصرف کننده: این نوع کانال متداول ترین نوع کانال توزیع هست که در آن دو واسطه به نام خرده فروش و عمده فروش بین مصرف کننده و تولید کننده حضور دارند. این نوع کانال توزیع برای تولیدکنندگانی مناسب است که قدرت مالی کم و رنج محصولات محدودتری دارند. (آنها که این شرایط را ندارند معمولاً با یکژارچگی عمودی یک پله در زنجیره تامین به پایین حرکت میکنند و وظیفه عمده فروش را به عهده میگیرند.) و یا به خدمات تخصصی یا پیشنهادهای ترفیعی عمده فروش نیازمندند.
- تولید کننده – عامل- عمده فروش- خرده فروش- مصرف کننده: این نوع کانال توزیع طولانی ترین نوع کانال است که در آن سه واسطه درگیر هستند. و برای توزیعهای گسترده تر با تنوع محصولات و حضور در بازارهای گوناگون مناسب است.
منبع:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA_%D9%BE%D8%AE%D8%B4