تعداد سطوح کانال:
تعداد گزینههایی که مدیر کانال در بازارهای صنعتی میتواند ًدر نظر بگیرد، معمولا محدود به دو تا چهار سطح همانند انتقال مستقیم، استفاده از یک یا دو واسطه میشود. این محدودیتها میتواند نشأت گرفته از عوامل گوناگونی باشد، مثل: اندازه بازار، ماهیت بازار، نوع فعالیتها در یک صنعت خاص، دسترسی به واسطهها و سایر عوامل.)Rosenbloom1995 ( گاهی اوقات شرایط در برخی صنایع بگونهای است که تمام تولیدکنندگان موجود در آن صنعت همگی از یک ساختار مشابه استفاده میکنند و مدت زمان بسیار زیادی نیاز است تا آنها دست به تغییر رویه بزنند، البته در مقابل آنها نیز صنایعی هستند که تولیدکنندگان در آنها بدلیل شرایط خاص رقابتی از انعطافپذیری
بالایی در رابطه با ساختار کانالهای توزیع خود برخوردارند.
)Sheth & Sharma2008(